Elementy programu polskiej prezydencji w Radzie UE kluczowe z punktu widzenia Polskiej Chemii

 Elementy programu polskiej prezydencji w Radzie UE kluczowe z punktu widzenia Polskiej Chemii

Gospodarka Unii Europejskiej stoi przed licznymi wyzwaniami. Dynamiczne zmiany technologiczne zmuszają firmy do błyskawicznego adaptowania się oraz wdrażania innowacji. Transformacja klimatyczna prowadzi do głębokiej przebudowy modeli biznesowych, co otwiera nowe możliwości, ale jednocześnie osłabia konkurencyjność poszczególnych sektorów przemysłu, np. sektora chemicznego. W obliczu tych wyzwań presja wynikająca z rozbudowanej sieci unijnych regulacji staje się coraz bardziej odczuwalna i stanowi poważne obciążenie dla przedsiębiorstw. Brak rozwiązań dla kluczowych problemów prowadzi do systematycznego osłabienia konkurencyjnej pozycji UE na arenie międzynarodowej. Polska Izba Przemysłu Chemicznego przedstawia wybrane zagadnienia i cele polskiej prezydencji w Radzie UE, które są szczególnie istotne z perspektywy sektora chemicznego.

Rada do Spraw Ogólnych (GAC)

  • Polska prezydencja będzie podejmować działania na rzecz wzmacniania odporności UE na zagraniczną manipulację i ingerencje w informacje;
  • Polska prezydencja poprowadzi dyskusję nt. Projektu Wieloletnich Ram Finansowych po roku 2027;
  • Zważywszy na początek nowego cyklu instytucjonalnego, prezydencja rozpocznie także prace nad wkładem Rady do wspólnych konkluzji Rady, Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej w sprawie celów i priorytetów politycznych Unii Europejskiej na lata 2025-2029;
  • Celem polskiej prezydencji jest osiągnięcie postępów w procesie rozszerzenia, zarówno w kierunku wschodnim, jak i w odniesieniu do Bałkanów Zachodnich, adekwatnie do zaangażowania państw aspirujących do UE;
  • Prezydencja będzie kontynuować prace nad wewnętrznymi reformami UE, które pozwolą zrealizować jej priorytety długoterminowe, zapewnić sprawne funkcjonowanie polityk unijnych oraz zdolność do działania w obliczu nowej rzeczywistości geopolitycznej i perspektywy rozszerzenia;
  • Podczas polskiej prezydencji zaplanowana została horyzontalna debata na temat polityki spójności po 2027 r. oraz jej roli w zapewnieniu spójnego rozwoju regionów UE. Będzie ona stanowić wkład Rady dla Komisji Europejskiej do uwzględnienia na ostatnim etapie prac nad pakietem rozporządzeń dla przyszłej polityki spójności.

Rada do Spraw Konkurencyjności (COMPET)

  • Polska prezydencja podejmie kwestię wzmocnienia konkurencyjności oraz pozycji UE w tradycyjnie silnych sektorach europejskiego przemysłu, które mogą tworzyć podstawy do rozwoju przemysłu wysokiej technologii i stanowiących istotny element bezpieczeństwa gospodarczego UE;
  • W obszarze „rynek wewnętrzny” i „przemysł”, polska prezydencja będzie działać na rzecz silnej polityki przemysłowej wzmacniającej pozycję konkurencyjną europejskich przedsiębiorstw i naprawy fundamentów Jednolitego Rynku;
  • Polska prezydencja będzie kontynuować dyskusję na temat przyszłości polityki przemysłowej UE i dekarbonizacji poszczególnych sektorów gospodarki (mając na względzie również inicjatywę Clean Industrial Deal);
  • Istotnym tematem dyskusji będą zróżnicowane uwarunkowania rozwoju przemysłu w państwach członkowskich, w tym neutralność technologiczna;
  • Polska prezydencja podejmie kwestię wzmocnienia konkurencyjności oraz pozycji UE w tradycyjnie silnych sektorach europejskiego przemysłu;
  • W odniesieniu do poprawy otoczenia regulacyjnego wspierającego konkurencyjność europejskich firm prezydencja podejmie wysiłki na rzecz ograniczenia obowiązków sprawozdawczych oraz uproszczenia regulacji unijnych;
  • Polska prezydencja przeprowadzi przegląd stosowanych instrumentów z zakresu lepszego stanowienia prawa z perspektywy przedsiębiorców jako adresatów przepisów UE.

Rada do Spraw Środowiska (ENVI)

  • Polska prezydencja skupi się na kwestiach bezpieczeństwa w obliczu zmian klimatycznych, odporności środowiska i społeczeństw, a także wesprze unijne wysiłki na rzecz przygotowania planu adaptacyjnego w zakresie klimatu dla UE;
  • Prezydencja rozpocznie negocjacje z PE w odniesieniu do pakietu regulacji jedna substancja – jedna ocena;
  • Prezydencja będzie propagować walkę z przyczynami i skutkami zmian klimatu przede wszystkim poprzez zachęty i wsparcie, a nie zakazy i nadmierne obciążenia;
  • Prezydencja będzie kontynuować negocjacje:
    • w sprawie prawa o monitorowaniu gleb oraz przeglądu dyrektywy ramowej o odpadach w zakresie odpadów żywności i tekstyliów,
    • negocjacje w Radzie w odniesieniu do projektu rozporządzenia dotyczącego pojazdów wycofanych z eksploatacji,
    • projektu rozporządzenia w sprawie zapobiegania stratom granulatu z tworzyw sztucznych w celu ograniczenia zanieczyszczenia mikrodrobinami plastiku,
    • projektu dyrektywy w sprawie uzasadniania wyraźnych oświadczeń środowiskowych i informowania o nich (Green Claims),
    • prezydencja skupi się na kontynuacji i ewentualnym sfinalizowaniu prac legislacyjnych nad projektem zmian dyrektyw w zakresie substancji priorytetowych w wodzie. Oczekuje również na komunikat ws. odporności wodnej (water resilience).

Rada do Spraw Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE)

  • Polska prezydencja skoncentruje się na zagadnieniu wzmacniania odporności sektora transportowego oraz pogłębieniu współpracy transportowej z państwami aspirującymi do UE;
  • Dla polskiej prezydencji kluczowa jest realizacja spójnej infrastruktury transportowej UE opartej na odnowionej Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T;
  • Polska prezydencja będzie dążyła do dalszego wzmacniania odporności UE poprzez rozwijanie kompleksowego i horyzontalnego podejścia do cyberbezpieczeństwa;
  • Polska prezydencja przeprowadzi dyskusję nt. obciążeń regulacyjnych oraz efektywności nowych, cyfrowych regulacji prawnych;
  • Celem polskiej prezydencji będzie przygotowanie konkluzji Rady w zakresie aktualizacji i wzmocnienia europejskiej strategii bezpieczeństwa energetycznego;
  • Prezydencja zaproponuje szerokie podejście do definicji bezpieczeństwa energetycznego, obejmującej dostęp do energii w niskich cenach, także dla przemysłów energochłonnych;
  • Polska prezydencja będzie promowała rozwiązania dla rozwoju unijnych technologii ułatwiających transformację oraz mechanizmów, również finansowych, mających utrzymać konkurencyjność europejskiego przemysłu na ścieżce do neutralności klimatycznej i bezpieczeństwa energetycznego;
  • Polska prezydencja przyjrzy się także kwestii dostępu do prywatnego i publicznego finansowania nowych technologii.

Rada do Spraw Zagranicznych (FAC)

  • Polska prezydencja będzie działać na rzecz wzmocnienia sankcji Unii Europejskiej wobec Rosji i Białorusi oraz walki z ich obchodzeniem;
  • Celem polskiej prezydencji będzie zakończenie procedowania projektu rozporządzenia w sprawie Europejskiego Programu dla Przemysłu Obronnego – EDIP, w zależności od rozwoju prac w Parlamencie Europejskim;
  • Prezydencja będzie wspierać proces reformy WTO, w tym przede wszystkim przywrócenie w pełni funkcjonującego dwustopniowego systemu rozstrzygania sporów oraz podtrzymanie znaczenia Organizacji w warunkach rosnących napięć globalnych w zakresie polityki handlowej i przemysłowej;
  • W ramach szerszego celu pogłębiania relacji transatlantyckich, w zakresie handlu i technologii, Polska prezydencja będzie wspierać zwiększenie odporności relacji transatlantyckich, w tym poprzez kontynuację i wzmocnienie dialogu z administracją amerykańską oraz współpracę w tym obszarze;
  • Prezydencja będzie kontynuować prace nad ambitnymi, zrównoważonymi i opartymi na zasadzie wzajemności umowami handlowymi.

Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN)

  • Cele prezydencji jest także poprawa funkcjonowania rynku usług płatniczych w ramach Jednolitego Rynku, w tym poprawa konkurencyjności usług otwartej bankowości;
  • Polska prezydencja zamierza kontynuować dyskusję na temat makroekonomicznych sposobów ograniczenia negatywnych skutków zbyt wysokich cen energii oraz samego obniżenia cen energii;
  • Prezydencja będzie też kontynuowała prace nad zmianą dyrektywy w sprawie opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej;
  • W obszarze celnym polska prezydencja będzie kontynuowała prace nad reformą unii celnej, w tym utworzeniem Unijnego Urzędu ds. Celnych. Celem będzie uzgodnienie stanowiska Rady i przyjęcie mandatu do negocjacji z Parlamentem Europejskim;
  • Ważnym elementem prac będzie również kwestia realizowania przez służby celne przepisów dotyczących sankcji wobec Rosji i Białorusi.

Posty pokrewne