Polska Chemia w dialogu z Komisją Europejską o realizacji Chemical Industry Package i najpilniejszych postulatach branży w kontekście planu prac KE na 2026 r.
Źródło: Komisja Europejska.
7 listopada 2025 r. w siedzibie Przedstawicielstwa Komisji EU w Polsce odbyły się warsztaty pt. „Chemical Industry Package i priorytety regulacyjne UE – perspektywa przemysłu chemicznego w Polsce” zorganizowana przez Polską Izbę Przemysłu Chemicznego. Spotkanie zrealizowano w ramach Projektu PIPC – Kampanii Polska Chemia.
W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele PIPC oraz Partnerzy Kampanii – ORLEN, ANWIL i Qemetica, a także reprezentanci administracji publicznej, w tym Przedstawicielstwa KE w Polsce i Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Spotkanie stało się przestrzenią do bezpośredniej wymiany opinii między przemysłem a decydentami na temat najważniejszych wyzwań i regulacji wpływających na kondycję sektora chemicznego.
Celem warsztatów było przedstawienie Komisji Europejskiej priorytetów i wyzwań stojących przed polskim sektorem chemicznym w kontekście realizacji pakietu Chemical Industry Package oraz planu prac KE na 2026 r.

Perspektywa przemysłu chemicznego
Przedstawiciele spółek z sektora chemicznego podkreślili rosnące obciążenia regulacyjne i ekonomiczne, które znacząco wpływają na konkurencyjność europejskiego przemysłu. Wskazali m.in. na wysokie koszty EU ETS, ograniczony dostęp do finansowania inwestycji, spadek zdolności produkcyjnych w UE, a także na wysokie ceny energii i gazu ziemnego, który stanowi zarówno paliwo, jak i kluczowy surowiec produkcyjny. Uczestnicy zwrócili również uwagę na presję importową spoza Europy oraz na fakt, że w innych regionach świata przedsiębiorstwa korzystają z większego wsparcia państwa i mechanizmów zachęt inwestycyjnych.
Plan działania na rzecz europejskiego przemysłu chemicznego
Znaczną część dyskusji poświęcono Planowi działania na rzecz europejskiego przemysłu chemicznego, którego harmonogram realizacji przedstawiła Polska Izba Przemysłu Chemicznego. PIPC opracowała również stanowisko branży, które dostępne jest tutaj. Dodatkowo podczas spotkania w Warszawie branża chemiczna przekazała Komisji Europejskiej konkretne postulaty uzupełniające, nieuwzględnione dotąd w Planie. Wśród nich znalazły się m.in.: przegląd i reforma dotycząca pakietu Fit for 55 – uwzględnienie rozwiązań sektorowych, w tym:
- utrzymanie bezpłatnych uprawnień EU ETS dla sektorów objętych CBAM,
- urealnienie celów dotyczących produkcji wodoru odnawialnego - zawieszenie obowiązku osiągnięcia wiążących poziomów RFNBO
na rok 2030.

Rewizja systemu EU ETS – postulaty sektora
PIPC wraz z przedstawicielami firm członkowskich szczegółowo omówiła również kierunki zmian niezbędnych w ramach nadchodzącej rewizji systemu EU ETS, które mają kluczowe znaczenie dla przyszłości europejskiego przemysłu chemicznego. Branża postulowała m.in.:
- dostosowanie współczynnika redukcji liniowej (LRF) po 2030 r.,
- uznanie produktów wytwarzanych z wychwyconego CO₂ (CCU) w kalkulacji emisji,
- wyrównanie zasad konkurencji globalnej dla instalacji objętych ETS,
- rozszerzenie mechanizmu rekompensat kosztów pośrednich na dodatkowe sektory – w tym produkcję gazów technicznych, barwników, pigmentów, chemii organicznej, nawozów i tworzyw sztucznych,
- aktualizację listy sektorów zagrożonych ucieczką emisji,
- oraz doprecyzowanie zasad funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej i wykorzystania uprawnień w ramach Funduszu Modernizacyjnego.
Szczegółowe stanowisko PIPC dotyczące rewizji systemu ETS opublikowano na stronie Izby.
Sojusz na rzecz Krytycznych Chemikaliów
W ramach agendy poruszono także temat Critical Chemicals Alliance (CAA) tj. Sojuszu na rzecz Krytycznych Chemikaliów. European Chemical Regions Network (ECRN) został bezpośrednio włączony do CCA i reprezentuje perspektywę regionów chemicznych w całej UE. PIPC jako jego członek aktywnie współpracuje przy definiowaniu kryteriów i kształtowaniu polityk wspierających sektor. Szczegółowe stanowisko Izby w sprawie Sojuszu zostało opublikowane na stronie.
Omnibus, REACH i inne inicjatywy regulacyjne
Eksperci poruszyli również kwestie związane z kolejnymi pakietami Omnibus, w tym VI pakietem i mechanizmem „stop-the-clock” dla rozporządzenia CLP. Omówiono postulaty dot. uproszczeń regulacyjnych i środowiskowych – od skrócenia procedur pozwoleń, poprzez stworzenie publicznych baz decyzji administracyjnych, po racjonalizację przepisów dla instalacji OZE, CCS i projektów eksperymentalnych.
Przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii obecni na spotkaniu zwrócili uwagę na dobrą współpracę Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego z przedstawicielami administracji podczas konsultacji Omnibusa VI. Podkreślono aktywność, szybkość reakcji i wysoki poziom merytoryczny opinii przygotowywanych przez Izbę także w innych procesach konsultacyjnych. Ponadto zwrócono uwagę na potrzebę ujednolicenia zasad oceny wpływu działań na bioróżnorodność w ramach Taksonomii UE, rewizji zasad „one-out-all-out” „non-deterioration” w gospodarce wodnej oraz opracowania metodologii raportowania emisji mikrocząstek polimerów syntetycznych wymaganej w ramach REACH.
W części poświęconej planowi prac Komisji Europejskiej na 2026 r. uczestnicy dyskutowali o ryzykach i wyzwaniach związanych z rewizją rozporządzenia REACH, w tym o planach dotyczących rejestracji polimerów, koncepcji „essential use”, Współczynnika Oceny Mieszanin (MAF) i przeglądu mechanizmów kontroli ryzyka.

Priorytety z Manifestu Polskiej Chemii
Spotkanie było też okazją do przypomnienia priorytetów sektora chemicznego z Manifestu Polskiej Chemii niezbędnych do realizacji w najbliższym czasie. Opublikowane rok temu przez Polską Izbę Przemysłu Chemicznego postulaty stanowią drogowskaz dla administracji unijnej na pięć lat trwającej kadencji. Potrzeby branży zostały określone w sześciu filarach: Ochrona Rynku, Transformacja Energetyczna, Zrównoważona Chemia, Gospodarka Cyrkularna, Sprzyjające Regulacje, Przyszłość Polskiej Chemii.
Pełna treść Manifestu Polskiej Chemii opracowanego przez PIPC jest dostępna na stronie: https://pipc.org.pl/manifest-polskiej-chemii-2/.

Dyrektor






