Wspólne stanowisko polskiego przemysłu chemicznego dot. nawozów. Konieczne jeszcze większe wsparcie

 Wspólne stanowisko polskiego przemysłu chemicznego dot. nawozów. Konieczne jeszcze większe wsparcie

19 lutego 2025 r. podczas posiedzenia Komisji Handlu Międzynarodowego (INTA) w Parlamencie Europejskim, Komisja Europejska zaprezentowała propozycję wprowadzenia ceł na nawozy pochodzące z Rosji i Białorusi. Polska Izba Przemysłu Chemicznego (PIPC) wraz z Business & Science Poland (BSP) przygotowały wspólne stanowisko, w którym apelują o bardziej ambitne ustalenia celów dot. ceł na nawozy ze Wschodu. To kolejne działanie PIPC wpisujące się w wielotematyczną działalność rzeczniczą i wsparcie branży chemicznej, w tym polskich producentów nawozów.

Nieuczciwa konkurencja stanowi poważne wyzwanie dla europejskiego rynku nawozowego, ale podjęte przez Komisję Europejską działania są krokiem we właściwą stronę. Jak podkreślają Eksperci Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, zaproponowane działania mogą nie być jednak wystarczające dla zapewnienia skutecznej ochrony unijnemu rynkowi nawozowemu, szczególnie w pierwszym okresie obowiązywania ceł.

Doceniamy zaangażowanie polskiej administracji oraz działania Komisji Europejskiej w kwestii nałożenia ceł na nawozy importowane z Rosji i Białorusi, jednak zaproponowane środki nie są wystarczająco ambitne, by skutecznie ustabilizować rynek i zapewnić ochronę europejskim producentom oraz rolnikom. Dlatego, wspólnie z Business & Science Poland, przygotowaliśmy stanowisko w tej sprawie, wzywając do bardziej ambitnych działań, które pozwolą na szybsze uniezależnienie się od dostaw nawozów z tych krajów – skomentował dr inż. Tomasz Zieliński, Prezes Zarządu Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.

Wspólne stanowisko PIPC i BSP zostało przekazane zarówno przedstawicielom instytucji UE, jak i polskiej administracji zaangażowanych w proces.  

Wśród rozwiązań wypracowanych wspólnie z Członkami Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, które mogłyby skutecznie przyczynić się do ochrony interesów polskiego rolnictwa i przemysłu nawozowego znalazły się m.in.:

  1. Jak najszybsze wprowadzenie ceł oraz monitoring importu nawozów na poziomie UE w czasie rzeczywistym.
  2. Zmiana stawek celnych na system ad valorem (wyrażony procentowo, a nie na tonę), co lepiej odda rzeczywiste korzyści rynkowe rosyjskich importerów i uwzględni różnice w zawartości azotu w różnych typach nawozów.
  3. Rozszerzenie środków ochronnych na nawozy potasowe (kod 3104), aby zapewnić równą regulację dla wszystkich kluczowych dostawców i uniknąć zakłóceń rynkowych.

Bezpieczeństwo i przyszłość sektora nawozowego

Równolegle do posiedzenia Komisji INTA został również opublikowany komunikat KE dotyczący przyszłości sektora rolno-spożywczego w Unii Europejskiej. Zwrócono w nim uwagę na kluczowe znaczenie nawozów dla bezpieczeństwa żywnościowego oraz silne uzależnienie Wspólnoty od importu surowców do ich produkcji.

Należy podkreślić, że Unia Europejska jest w stanie uniezależnić się od importu nawozów z Rosji i Białorusi. Dane pokazują, że krajowi producenci są w stanie zaspokoić popyt, ponieważ w Polsce zużycie nawozów azotowych wynosi jedynie ok. 43% krajowych zdolności produkcyjnych, a w całej UE jest to ok. 47%. W związku z tym wzmocnienie unijnego przemysłu nawozowego jest kluczowe dla stabilności rynku rolnego i żywnościowego Europy. Wprowadzenie wyższych ceł jest konieczne, aby ograniczyć nieuczciwe praktyki i ochronić polski i unijny przemysł nawozowy oraz całą branżę rolną przed dalszą destabilizacją i rosnącym uzależnieniem od dostaw z Rosji i Białorusi.

Posty pokrewne